Hva betyr «Performance marketing»?
Du har sannsynligvis hørt begrepet performance marketing eller performance markedsføring før, men er litt usikker på hva det betyr. Du har sett CPM/CPC/CPL/CP-whatever overalt, men forstår ikke noe som helst av det.
Vel, det stopper her. Her kommer det en praktisk forankret forklaring på hele denne sulamitten til deg!
Si at man blir spurt i en bursdag/fest/etc hva man jobber med (og man jobber med dette), så er det lettest å si «online markedsføring» hvis man ikke har god tid på å forklare. Det er mye lettere for folk å forstå enn «performance marketing».
Men si man har god tid på å forklare allikevel, så kan man dra en «marketing for dummies». Kanskje du også jobber i samme bransje, men sliter selv med blanke blikk når du prøver å forklare hva du gjør. Da kan kanskje du også dra nytte av CRUDE sin definisjon av emnet neste gang:
«Performance marketing er en form for digital markedsføring hvor annonsørene betaler basert på resultatene i sine markedsføringskampanjer. Annonsørene kan da betrygge seg med at de kun trenger å betale når det faktisk skjer ønskede handlinger (et klikk/kjøp etc) fra sluttbruker/kunden.»
Artikkelen fortsetter under bildet.
Man kan dermed si at performance marketing er resultats-drevet.
Sånn, værsego’! Da håper jeg det ble litt mer forståelig ihvertfall.
PS! Kanskje det er interessant å sjekke ut forskjellen på performance vs tradisjonell marketing eller 7 fordeler ved å bruke et performance byrå i samme slengen?