Det gis mange gode råd om hvordan man skal bruke sosiale medier for sin bedrift, men ikke alle er nødvendigvis like gode. Noen kan rett og slett være stikk motsatt. Sosiale medier-konsulent Dhariana Lozano har på Socialmediatoday delt sine 5 mest hørte (dårlige) tips.
Vi i CRUDE videreformidler disse med dere i dette blogginnlegget, da de kan være verdt å merke seg.
1. En “intern” kan gjøre dette
Digital markedsføring er mer enn å dele et bilde med fengende tekst på en Facebook page, eller Instagram feed. Det ligger langt mer bak en eventuell kampanje, som analyser av publikum, ulike strategier, testing av ads og koordinering av disse.
Det kan understrekes at en intern kommer med gode idéer, kreativitet og ny kunnskap om trender og ny teknologi, men han/hun er kanskje ikke klar for å kastes inn i det analytiske kaoset.
Men det er viktig å være attraktiv for yngre hoder, og en kombinasjon av en intern og en mer erfaren digital markedsfører kan være en suksessoppskrift. En kan alltids lære mer, og det gjør man mest av alt av hverandre. Kunnskapen de yngre sitter på, er gull verdt i disse dager.
2. Legg ut innlegg flere ganger om dagen
Dette er ikke nødvendigvis effektivt, da bedrifter er veldig forskjellige. Det er ikke nødvendigvis slik at jo flere innlegg, jo bedre engasjement blir det. Ofte kan det faktisk være negativt å legge ut for mye da kvantitet ofte går utover kvalitet.
Det er fint å poste flere ganger i uken for å skape bevissthet rundt din virksomhet. Her må du rett og slett teste hva som passer ditt eget publikum best. Det eneste du kan rettlede deg etter er hva dine egne analyser forteller deg om ditt segment. Det er så enkelt som at noen følgere liker mange innlegg, og andre ikke.
3. Vær aktiv på alle nettverk
Det er flere som sier du må være aktiv på flest mulig plattformer så du ikke går glipp av noe. Men helt ærlig, det er ikke nødvendig å være overalt, hele tiden. Å opprettholde engasjement i alle kanaler er ikke bare noe du gjør mellom slagene, det er en fulltidsjobb og vel så det.
Et tips er å prøve ut nettverkene du selv ønsker en liten periode. Følg med på veksten og trafikken, og konsentrer deg om de nettverkene som faktisk gir deg resultater.
Ved å begrense antall sosiale nettverk å fokusere på, vil det hjelpe deg med å lage bedre innhold som igjen hjelper det å vokse i riktig retning.
4. Link dine sosiale kontoer
Dette høres ofte og virker kanskje som et bra råd. I praksis er dette noe som ikke nødvendigvis virker slik du ønsker.
De sosiale mediene har forskjellige måter å kommunisere på, med egne “regler”. Når disse lenkes sammen, vil de såkalte reglene forsvinne.
Det ser ikke bra ut, og du kan ende opp med en Twitter- eller Facebook-profil full av Instagram-hashtags. Twitter deler kun teksten under bildet, hashtags og link til innlegget. Dette ser rotete ut og er lite inspirerende. På Facebook vil bildet vises, men også alle hashtags, noe som kan virke uprofesjonelt da mange hashtags ikke hører hjemme på denne plattformen. Det skal nevnes at flyten mellom Instagram og Facebook glir mer og mer sammen om dagen, så dette kan jo selvfølgelig endre seg.
Et lite tips, hvis du MÅ linke dine sosiale medier nettverk, tenk over hvor mange tegn du bruker, budskap og hashtags. Men som sagt, prøv å unngå dette.
5. Du trenger ingen strategi
Hvis en “ekspert” sier at du ikke trenger en strategi, burde du snu i døra.
Ja, det finnes eksempler på folk som har fått mange følgere uten en eksakt strategi, men det behøver ikke bety at du blir like heldig.
Du burde sette opp en strategi, ikke nødvendigvis en veldig komplisert en. Finn ut hva du ønsker med plattformen du skal bruke, og planlegg gjerne noen innlegg/ads frem i tid. Du vil da unngå å slite med å finne innhold, og de vil ha et godt budskap bak seg.
Det er en maraton, ikke en sprint. Husk å være tålmodig, ikke fyr av all energi med en gang. Du trenger ikke brenne opp hele markedsføringsbudsjettet ditt på ads den første måneden. Det kan være en like god oppskrift å begynne rolig, behersket med jevnlige innlegg og ads for å se hvordan det fungerer for deg og din bedrift. Start gjerne med et par uker, slik får du en pekepinn på hvilke type ads som kan være aktuelle.
Så neste gang du snakker med en ekspert på dette feltet, tenk deg om to ganger før du tar alt for god fisk ;-D
Kilder:
http://www.socialmediatoday.com/social-business/worst-social-media-advice-ive-heard-experts-give