Hva er Facebook ads? Er ikke Facebook «ut»? Er ikke Facebook ads det bruktannonse greiene? La oss knerte en del av disse spørsmålene i denne guiden, samt gå igjennom på en helt grunnleggende måte hva Facebook ads egentlig er. Det betyr at hvem som helst kan lese denne guiden og lære hva Facebook ads er, samme om du aldri har hørt om Facebook ads før, eller engang har din egen Facebook profil!
Facebook tjener mye penger på ads
La oss først snakke litt om Facebook som bedrift. De tjener penger. Mye. Bare se veksten de siste årene i bildet under:
236,9 milliarder kroner i inntekter i 2016? Hvordan kan de tjene så mye penger?
I følge denne infographicen fra Invesp benytter 92% av online markedsførere Facebook ads. Det er mye. Spesielt når det er estimert 1,39 milliarder aktive brukere per måned hos Facebook. Det er også mye. Så brukes det i snitt 170kr per bruker av annonsørene (Q4, 2016). Da sier det seg selv at det blir saftige summer av dette. Og trenden ser ikke ut til å stoppe.
Nå er vi enige om at Facebook ikke er noe småtteri, og det brukes mye penger på Facebook ads på verdensbasis. Dette er jo tross alt hovedinntektskilden til Facebook.
Hva er Facebook ads?
Du tenker kanskje “Går det an å annonsere på Facebook? Det har jeg nok aldri sett.”
Så la oss ta en titt på denne posten fra Harvest som dukket opp i min feed her om dagen:
Det ser kanskje ut som om jeg får denne på grunn av at jeg følger siden til Harvest, men slik er det altså ikke. Det er noen tegn ved denne som gjør at man kan se at det er en ad. Se på bildet under hvor det er noen piler og diverse:
Dit pilene peker, er kjennetegnene ved en ad som en vanlig post ikke har. Det letteste å kjenne det igjen på er at det står “Sponsored” (eller sponset på norsk) under navnet fra avsenderen (Harvest). Samtidig er det også noen flere kjennetegn som knappene som ikke er synlige i vanlige poster.
Så, det skal godt gjøres at du aldri har sett en ad i feeden din før.
Hvorfor er dette så godt “skjult” og vanskelig å vite for vanlige folk? Vel, Facebook har en helt annen tanke når det kommer til annonsering sammenlignet med mer vanlige medier som TV, Youtube osv.
Det bryter ikke med flowen i brukeropplevelsen. Du ser ads i nyhetsfeeden din, men du blir aldri tvunget til å se de, slik som vanlig TV reklame. De bare er der. Og de blir sett selv om de ikke blir tvunget på folk!
Ganske smart? Facebook har gjort dette så sømløst som mulig.
Så Facebook ads er egentlig kort og greit betalt plassering i nyhetsfeeden til et spesifikt publikum på Facebook.
(PS: Trenger du å sjekke din kunnskap om Facebook ads? Ta vår quiz ved å klikke her, da vel!)
Men hvorfor er dette så interessant for annonsører?
Vel, kanskje du blir sjokkert nå, men Facebook tracker en god del om dine mønstre på Facebook. Du har blant annet frivillig lagt inn en del info om deg selv, som kjønn, alder, bosted, jobb, stillingstittel osv. Du har kanskje også likt en del sider, f.eks IKEA, VG.no, et par nettbutikker osv. Du har gitt fra deg et par tusen likes på forskjellige ting, og kommentert på like mange ting.
Du begynner å se det nå? Det er mye informasjon du har lagt fra deg.
Og hvis du har vært på Facebook lenge (det har jo eksistert over 10 år nå), så kan du tenke deg hvor mye informasjon som egentlig er lagret om deg.
I tillegg aggregerer Facebook denne dataen og lager profiler om deg. F.eks at du er en tidlig kjøper. At du jobber innenfor administrasjon. At du liker å lage mat.
Men fortvil ikke, alt dette er anonymt. Annonsørene vet ikke at det er deg. Det er altså ingen personsensitiv informasjon (navn, epost, tlf osv) som deles med annonsørene. Så du trenger egentlig ikke være redd. Det eneste dette blir brukt til er å gi deg målrettet reklame. Og det er vel kanskje ikke så ille allikevel, hvis du får tilbud og reklame om ting du faktisk er interessert i? (versus tradisjonell markedsføring som TV, hvor du blir bombardert med ting du ikke er interessert i, da alle får den samme reklamen)
Tenk også over hvor mye tid folk bruker på sosiale medier. Snittbrukeren legger igjen rundt 50 minutter på Facebook, Instagram og Messenger hver dag. Her er det store muligheter for å eksponere seg for brukere.
I tillegg har Facebook pages (sider på norsk) sin rekkevidde gått ned de siste årene, noe som var forrige generasjons markedsføring på Facebook. Altså organisk rekkevidde på Facebook, som det også kalles. Dette funket veldig godt før i tiden, men nå som Facebook har gradvis gjort om på sine algoritmer vises nesten ikke poster fra Facebook pages lengre. I februar 2014 var rekkevidden på sider over 500.000 likes nede i 2,11%, og det er trolig enda lavere nå. Den beste måten nå er å bruke Facebook ads, altså betalt plassering, for å bli med i gamet.
For å oppsummere litt kort hvorfor dette er interessant for annonsører:
- Sinnsykt målrettet
- Gigantisk publikum på 1,39 milliarder daglige brukere
- Tidsbruk på rundt 50 minutter daglig for snittbrukeren
- Organisk rekkevidde har gått ned massivt de siste årene, betalt plassering er eneste måten å være med på nå
Sånn! Værse’go! Da har du ganske grei oversikt over hva Facebook ads er. Ønsker du å lære mer om Facebook ads og digital markedsføring kan du ta en titt på Performance marketing vs. tradisjonell markedsføring eller Hva betyr «Performance Marketing»?