Facebook har kommet med et nytt annonseformat; Collection. Har du fått med deg hva dette er fornoe? Les videre for å lære deg kjapt hva Facebook Ad Collection er, samt hvordan du setter det opp steg for seg!
Facebook Ad Collection, hva er det?
Facebook Ad Collection er et spennende og nytt format, som ble begynt rullet ut i mars 2017. Det er kanskje ikke alle som har tilgang til det enda, da det rulles ut gradvis fra Facebook sin side. Det ser veldig lekkert ut, og gir en veldig engasjerende opplevelse, tilsvarende Facebook Canvas, med en live feed med produkter fra nettbutikken din. Her snakker vi både bilder, tekst og priser som kundene får opp i Facebook feeden sin, og som lastes umiddelbart da dette er cachet hos Facebook sine servere. Det betyr ingen treg lasting, som brukerne dine setter stor pris på å slippe. Klikker brukeren på ett produkt herfra, vil man bli sendt til det enkelte produktet i selve nettbutikken. Herlig?
Facebook Ad Collection er et format som er perfekt skreddersydd for nettbutikker.
Hva man kan bruke en Facebook Ad Collection til
- Vise frem et nytt produkt ved en produktlansering, og selg komplementære produkter som mersalg
- Dele øyeblikk fra et fashion-show og gjør det mulig å handle produktene umiddelbart
- Del tutorial-videoer og promoter produkter vist i disse
- Lag videoer (gjerne lengre) og belys produktene som er i bruk
Noe å tenke på når du bruker Facebook Ad Collection
Optimaliser din nettside eller app
Er den mobile opplevelsen av nettbutikken din dårlig, vil resultatene også bli det, samme om Collection ad-en er top notch. PS! Det holder ikke bare å ha responsiv nettbutikk idag, den må også være virkelig god med tanke på brukeropplevelse.
Utforsk forskjellige temaer
Prøv ut forskjellige sesonger, spesifikke målgrupper, salg og promoteringer, stilarter og gave-ideer.
Inspirer til salg med en dypere historie om ditt merke eller produktene
La hovedbildet eller videoen fortelle historien bak ditt merke eller produktene, for å oppfordre til handling
Bevegelse er tingen
Video vekker vesentlig større oppmerksomhet enn bilder, så vurder GIFer, cinemagraphs eller andre korte loopende videoer.
Ja, og hvordan setter man dette opp?
Har du allerede satt opp en produkt katalog i Facebook, er dette en smal sak. Da er det bare å sette igang med å lage nye ads som bruker dette formatet med en gang da alt ligger klart til bruk.
Har du ikke satt opp en produkt katalog enda, må du gjøre dette først. Det bør gjøres dynamisk via en integrasjon i nettbutikken din, slik at Facebook selv henter ut produktene dine, men du kan også laste opp en fil manuelt (ikke anbefalt, du går glipp av automatisk synking). Det er noen steg som må gjøres, så vi skal vise deg hvordan dette kan gjøres her. Følg med videre nedover for hvordan!
Hvordan sette opp en produktkatalog for WooCommerce
Okay, vi tar for oss hvordan man setter opp en produktkatalog automatisk synket med en WooCommerce nettbutikk. Det er også mulig å gjøre dette mot Shopify, Magento og flere, men vi tar for oss WooCommerce her for enkelthets skyld.
- Last ned plugin herfra: https://woocommerce.com/products/facebook/ eller bruk denne lenken direkte fra Facebook: https://www.facebook.com/ads/pixel/integration/?integration=woocommerce
- Åpne opp admin dashboardet til WordPress kontoen din, og klikk «Plugins/Utvidelser» og så «Add new/Legg til ny»
- Klikk «Choose file/Legg til ny» og velg .zip filen du akkurat lastet ned. OBS! Støtter kun WooCommerce 2.6 og oppover
- Klikk «Install now/installer nå», og deretter aktiver pluginen.
- Øverst i admin dashboardet ditt ser du følgende bilde, klikk på «complete the setup steps»:
- Klikk på «Get started»
- Opp kommer det en popup fra Facebook, klikk «Next» i den:
- Nå velger du ønsket Facebook page, eller lager en ny ved å klikke på «Create a Page».
- Så velger du ønsket Facebook Pixel, og husker å huke av for «Advanced Matching»
- Her kan du bekrefte hvor mange produkter du har i nettbutikken din ved å se der det står «X Products in your inventory». Ser alt greit ut klikker du «Finish» for å bekrefte.
- Ønsker du å finne tilbake til dette ved en senere anledning, går du her: WooCommerce -> Settings/Innstillinger -> Integration/Integrering
- Du har nå satt opp en produktkatalog som synkes automatisk mellom din nettbutikk og Facebook!
Hvordan sette opp en Collection
Da har du allerede en produktkatalog på plass, og da er det bare å hive seg på med å lage annonser i «Collection» formatet. Vennligst merk deg at du må ha minst 8 produkter i nettbutikken din før du kan fortsette. Vi bruker Power Editor her, og anbefaler også at du gjør det. (både nå, og videre fremover) Men du kan også fint gjøre dette i den vanlige Ads Manager også.
Klar? La oss kjøre på!
- Vi begynner med å lage en ny kampanje med «Conversions» som mål. Du kan bruke andre mål enn «Conversions» også, opp til deg.
- Etter at du har laget kampanjen, et annonsesett og en annonse, går du inn i annonsesettet for å justere på plassering. Collection støtter kun mobiler for øyeblikket, så vi må velge «Mobile only«. Collection støtter også kun Feeds, så vi må også huke vekk alt annet enn Facebook Feeds.
- Så kan du gjøre andre justeringer i annonsesettet som du ønsker selv utover dette. (målgruppe osv)
- Så går vi inn i annonsen, og huker av for «Collection». Da vil det dukke opp litt andre ting under som vi må konfigurere.
- Velg deg bilde, video eller slideshow som du gjør på vanlige ads, dette er hva som havner over selve Collectionen. En riktig konfigurert Collection ser slik ut for kunden:
- Legg så inn tittel og tekst, som på vanlige ads
- Litt lengre ned under «Products» finner du frem til «Product Catalog» og velger riktig katalog
- Så velger du ønsket Product Set. Enten bruker du noe du allerede har laget, eller «All Products» product set-et som automatisk blir laget, eller klikker på «+» tegnet for å lage deg et nytt. Et product set er egentlig det samme som en kolleksjon eller kategori. Her er det fornuftig å lage seg noen, basert på f.eks nyheter eller egne kolleksjoner du ønsker å vise frem og selge via denne ad-en.
- Du kan også justere hvilke produkter du ønsker å vise i ad-en ved å klikke på «Change» rett under der du velger product set. Der er det bare å huke av de du ønsker å vise og klikke «Confirm».
- Det neste du må konfigurere er URLen som kunden tas til når man klikker på «See more» i aden. Her er det fornuftig å ta kunden til den kolleksjonen, kategorien etc. som du promoterer i ad-en.
- Underveis ser du hvordan ad-en blir seendes ut i Ad Preview feltet. Slik kan den f.eks bli:
Og der var du faktisk ferdig! Da er det bare å kjøre ut din rykende ferske Collection. Husk at denne oppdaterer seg dynamisk, endrer du prisen, bildet etc i produktene dine i WooCommerce, vil også dette skje i ad-en på grunn av integrasjonen vi har satt opp mellom Facebook og WooCommerce. Værsegod!
Hva tror du?
Har du kanskje allerede begynt å leke med Collection? Hva tror du?
La oss høre det i kommentarfeltet under.