Du lurer kanskje på hvorfor du i det hele tatt skal la et dedikert byrå ta for seg den digitale markedsføringen for deg. Du kan da sette opp en Facebook kampanje selv? La oss ta for oss 7 fordeler ved å bruke et performance byrå.
Du ser kanskje for deg at performance byråer, eller byråer generelt, bare har de svære kundene som McDonalds, Coca-Cola, BMW og så videre. At det er snakk om budsjetter i millionklassen. At det tar flere måneder fra man setter igang til man har noe konkret. Dette er ikke nødvendigvis sant! Performance byråer kan nyttes av bedrifter og budsjetter i alle slags størrelser, og det kan gå ganske fort til oppstart av kampanjen og faktiske resultater.
1. Spare penger
Høres kanskje rart ut, da det koster penger å leie inn et byrå til å gjøre den digitale markedsføringen for deg. Men byråer har kunnskapen som trengs for å kjøre en kampanje kostnadseffektivt, hvor man ofte ender opp med å betale mindre per visning/klikk/konvertering enn om man skulle gjort det selv.
Kanskje man har selv kjørt en Facebook kampanje hvor man betalte 50kr per klikk, totalt 500 klikk som blir 25.000kr. Et byrå kan kanskje få til halvparten, altså 25kr per klikk totalt 500 klikk, som blir 12.500kr i annonsekostnader. Dette skyldes den kontinuerlige optimaliseringen og kunnskapen til et byrå, som gjør at man klarer å lage hakket hvassere kampanjer som yter bedre kostnadsmessig.
2. Du får et annet perspektiv
Noen gang hørt om å bli «husblind»? Det er svært ofte man i egen bedrift glemmer det store bildet. Det koker bort i det daglige arbeidet hvor man er vant med å ha forskjellige roller. De ansatte syntes det kanskje er vanskelig å komme med nye ideer eller bekymringer i frykt for å miste jobben.
Man blir rett og slett «husblind», og klarer ikke å se bedriften fra utsiden, slik kundene gjør. Selv om du føler du lever og puster for bedriften og kjenner den bedre enn noen andre.
Det er her man kan dra klisjeen «tenk utenfor boksen», man er nødt til å se bedriften fra utsiden for å forstå målgruppen og kundene sine skikkelig. Det er her det er kjekt med en partner – et performance byrå – som ser bedriften din på samme måte som målgruppen og kundene, du får et helt annet perspektiv.
3. Skalerbart
Det finnes gode og dårlige tider, og dette har påvirkning på en bedrift. Kanskje må man nedbemanne markedsavdelingen i dårlige tider, og kanskje må man bemanne opp i gode tider. Alt dette er kostbart.
Ved å ha et byrå som partner er det lettere å skalere markedsaktivitetene opp og ned. Det gjøres så lett som å f.eks skrive en mail, og koster deg ikke i nærheten av det samme som å ha en intern avdeling som skal skaleres opp og ned.
4. Byråer trenger ikke opplæring av deg
(Jo, byråer trenger jo opplæring, men dette betaler vi selv for ;))
Ansatte i en bedrifts markedsavdeling trenger opplæring og kontinuerlig kursing for å holde seg oppdatert med morgendagens trender og utvikling. Det er både tid og kostnadskrevende for en bedrift.
Byråer trenger ikke opplæring og kostnadene dette fører med seg på samme måte som ansatte.
5. Tilgang til «siste skrik» innen markedsføring
Performance byråer holder seg konstant oppdatert med «siste skrik» fordi vi liker å holde på med det. Det er sånt vi leser før vi legger oss om kvelden. Det er så enkelt som å spørre etter «hva er siste skrik for tida da», så får du svar på hva vi mener om det, og hvordan det kan passe for deg.
Teknologien er i ekstrem vekst på dette området. Plutselig kommer det en helt ny kanal som kanskje passer ypperlig for deg og din bedrift som vi kan anbefale å bruke. Det er kanskje ikke like lett å oppdage på egenhånd.
6. Sjappa di blir mer effektiv
Mange bedrifter legger opp til at vanlige ansatte skal jobbe litt med markedsføring her og der. Kanskje en designer også får rollen som community manager. Selv om de kanskje ikke ble ansatt til å drive med akkurat det. Da slipper man jo unna med å ansette markedsføringsfolk?
Men det å lempe markedsføringen over på eksisterende ansatte som kanskje ikke engang har noe erfaring eller kunnskap om området, ender kanskje opp med redusert produktivitet og utbrenning over tid. Og i tillegg til dette vil ikke markedsføringen din ha den konsistens og effektivitet den ville hatt hvis de ansatte var opplært til det.
Legger man denne jobben over på et performance byrå istedet, vil de ansatte slippe å multitaske mellom masse forskjellig, og heller konsentrere seg om det de faktisk er ansatt til å gjøre. Dette ender opp i bedre effektivitet hos de ansatte, og mer konsistens og effektivitet i markedsføringen.
7. Tilgang til spesialister
Skal man ansette et digital team, holder det ikke bare med èn person. Man må oftest inn med flere; digital markedsfører, webutvikler, SEO spesialist osv. Store deler av markedsføringsbudsjettet er allerede brukt her. Skal du allikevel kun finne èn person til jobben, må du virkelig finne gullegget, det er få som har kunnskap om alle områder innen digital markedsføring. Tenk deg kostnaden å finne en slik person.
Et performance byrå har allerede disse spesialistene på plass, så det er bare å tappe av kunnskapen som allerede ligger klar til bruk.
Sånn! Værsego’, da skal du ha en ganske grei oversikt i hodet over hvorfor man skal bruke et performance-byrå til sin digitale markedsføring.