Performance marketing vs. tradisjonell markedsføring
I denne bloggposten tar vi for oss definisjonen av performance marketing. Nå skal vi ta for oss forskjellen på performance marketing og tradisjonell markedsføring.
Mange bedrifter sliter med å velge hva slags markedsføring man skal gjøre, da man kanskje bare har råd til å velge èn type markedsføring, og ikke begge.
Bare for å gjøre begrepene klare før vi begynner, med tradisjonell markedsføring menes det annonsering i trykte medier (avis, magasin etc), DM (flyers etc. i den fysiske postkassa di), reklame på TV/radio/skilt o.l.
Med performance marketing menes det i grove trekk digital markedsføring som f.eks Facebook, Instagram, Google o.l. Les mer om dette her.
Tradisjonell markedsføring
Fordeler ved tradisjonell markedsføring
- Lett å nå lokale målgrupper. F.eks vil en radiospot bli avspilt i en lokasjon, f.eks en by eller region. Flyers vil bli distribuert i gitte postnummere.
- Fysisk kopi. Målgruppen mottar noe fysisk de kan konsumere/lese flere ganger.
- De fleste er kjent med det. Alle målgrupper blir på en eller annen måte eksponert for tradisjonell markedsføring. De er kjent med formatet.
Ulemper ved tradisjonell markedsføring
- Liten interaksjon mellom mediet som er brukt og målgruppen. Det er en en-veis kommunikasjon mellom merket og målgruppen.
- Veldig kostbart. En ting er å produsere annonsene, en helt annen ting er å trykke dette opp og distribuere det. Samme i TV/radio osv. Dermed utelukker man også mindre bedrifter med mindre romslige budsjetter.
- Vanskelig å måle. Funket kampanjen? Hvor mange kjøp genererte kampanjen?
Performance marketing
Fordeler ved performance marketing
- Du kan nå hvilken målgruppe du ønsker, lokal, nasjonal eller internasjonal. Det er også lett å skreddersy annonsene for spesifikke demografier som f.eks interesser, lokasjon, kjønn og alder.
- Målgruppen bestemmer selv hvordan de ønsker å konsumere annonsene. Noen liker å få en Facebook ad, mens andre liker å se en YouTube video. Tradisjonell markedsføring gir ikke målgruppen noe valg på samme måte, her blir man nedringt mens man spiser og får mye søppelpost i postkassen sin. På nettet kan man selv bestemme om man vil melde seg ut av slik kommunikasjon.
- Ultra-spesifikk. Basert på målgruppens spor på nettet kan man lage ultra-spesifikke annonser som appellerer i større grad til målgruppen.
- Interaksjon. Det er lett å interagere med merket ved å rate de, skrive omtaler, lese mer om merket, gi feedback, live chatte og mye mer.
- Kostnadseffektivt. Her kutter man vesentlig i kostnadene, da man slipper trykkekostnader, distribusjon o.l som trykte medier har.
- Skalerbart. Begynn smått, begynn stort, eller gå veien fra smått til stort. Du bestemmer selv, noe som gjør at dette passer alle, og ikke minst for mindre bedrifter. På nettet er kvalitet kongen, ikke størrelsen.
- Data-drevet og i real time. Her får man resultater med en gang, og man kan analysere og optimalisere for å gjøre resultatene enda bedre underveis. (prøv det med tradisjonell markedsføring)
Der tradisjonell markedsføring kanskje slår performance marketing er som nevnt over det fysiske og emosjonelle. Man får noe fysisk man kan holde i hendene. En godt utarbeidet flyer med spennende tekstur i papiret og andre finurligheter føles kanskje mer ekte for hjernen.
For de som har mulighet til det, er en kombinasjon av tradisjonell og performance marketing kanskje det beste, ved å kjøre multi-channel marketing.
Men slik det er nå, er performance marketing nummer en. Så kommer tradisjonell på nummer to. (hvis du var i tvil etter å ha lest deg igjennom).
Sånn, værsego’! Da har du kanskje fått deg en oversikt over performance vs. tradisjonell markedsføring som du kan ta med deg videre.